De danske designvirksomheder er efterspurgte som aldrig før. Det er især de nye, danske designfirmaer der oplever stor efterspørgsel.
Det er ikke kun de danske kokke og skuespillere, der er populære uden for landets grænser. Det er især også de danske møbeldesignere, der oplever efterspørgsel. Noget lader til, at udlandet har fået øjnene op skandinavisk — og dansk i særdeleshed — design. Det skyldes blandt andet, at de danske designvirksomheder er blevet bedre til at etablere og markedsføre sig selv i udlandet.
Indbyrdes kamp i Danmark, men sammenhold i udlandet
Det gælder blandt andet om virksomhederne Normann Copenhagen, Ferm Living, Muuto og Hay, der er kendt for deres indbyrdes konkurrence herhjemme, men som i udlandet er blandt de repræsentanter for den danske designbølge, der er længst fremme. Det betyder, at de forskellige brands kan styrke hinanden i udlandet, men kæmpe mod hinanden.
Udlandet kigger på Skandinavien — og Danmark især
Førhen var det primært de skandinaviske butikker selv, der indkøbte de danske møbler, men efter noget tid er dette forhold dog blevet udlignet lidt med hjælp fra udenlandske butikker, der har været medvirkende til at populariteten er stødt stigende i udlandet.
Samtidig er det ikke udelukkende de danske møbler, der har succes uden for landets grænser. Det er i høj grad også de også danske tøjmærker, der oplever massiv fremgang, når det kommer til opmærksomhed og salg i udlandet.
Hvad fremtiden angår, bliver det spændende at følge med i, hvad der kommer til at ske.